Меню

Трудност:Висока
Близо до:Банско
Координати:41.769279068075974, 23.405180187614818

Джамджиевия ръб е известен скален феномен в северните части на Пирин планина. Джамджиевите скали са скали разположени по хода на Джамджиевия ръб. Скалите са наречени така на името на алпиниста Атанас Джамджиев, който е трагично загинал там през 1931 година.

Ръба е екстремен маршрут към най-високия връх в Пирин планина – връх Вихрен. Той се намира от неговата североизточна част, като започва малко преди заслон казана.

Самия ръб няма маркировка, тъй като не е официален маршрут, но много напреднали туристи обичат да изкачват върха точно през него тъй като е по-стръмно и предлага красиви гледки.

Маршрут

Маршрут от хижа Вихрен до Джамджиев ръб

Покажи маршрута За да достигнете до Джамджиев ръб, най-удобна стартова точка е хижа Вихрен. Хижа вихрен се намира на 16км южно от град Банско. До нея се стига по удобен асфалтов път за около 30 минути с автомобил от града. През летните сезони между 15 юни и 15 септември, обикновено има забрана за автомобили малко преди хижата поради огромния наплив на туристи. Тогава забраната е от 8:00 до 16:00, като или трябва да идете извън тези часове или просто да спрете автомобила си по-надолу и да продължите пеш до самата хижа, обикновено това отнема между 30 и 60 минути по асфалтовия път.

След като стигнете хижа Вихрен, трябва да помете на запад, точно срещу входа на хижата има табели и маркировка. Вие трябва да следите червената маркировка в посока запад, която постепенно продължава на северозапад.

След около 30 минути маркировката се разделя на две – наляво е основния път към връх Вихрен, така наречения Царски път, а направо в посока север продължава пътя към заслон Казана, като вие трябва да продължите напред. Маркировката ще ви отведе право до началото на самия Джамджиев ръб. Точно в началото на ръба ще видите и промяна на посоката на маркировката в посока югозапад. Там няколко метра от самия ръб се изминава по маркировка, след което тя продължава надясно към заслон Казана. Вие трябва да не завивате а да продължите по самия ръб нагоре. От там за около 1 час може да се изкачите по самия ръб до връх Вихрен.

Цялото разстояние от хижа Вихрен до началото на Джамджиевия ръб е около 2км, като имате и над 400 м денивелация. Разстоянието до началото на ръба се изминава за около 2 часа.

Още за Джамджиев Ръб

Ръба е стръмен и скалист. На него може да видите и красивите цвета – Еделвайс. По него може да се качите през по-топлите сезони до самия връх без екипировка, но маршрута не е за неподготвени туристи.

Препоръчваме да имате поне няколко изкачвания на по-екстремни места в планините, преди да минавате по него. Също така е добре да се движите бавно и където може да подкосявате ръба. Най-трудната част на ръба е първите 20-30% от неговата дължина, в последствие ръба става по-полегат и по-широк, което го прави доста по-удобен за изкачването.

Ръба предлага уникални гледки и добра доза адреналин.Маршрута не е подходящ нито за деца, нито за неопитни туристи. Носете добри обувки и се движете бавно. Ако ще ходите през летния сезон, носете и допълнително вода, тъй като самия ръб се намира доста високо , започва малко над 2000м височина и завършва на 2914 до самия връх Вихрен. А там слънцето е доста силно и няма къде да се пие вода.

Други забележителности до Джамджиевия ръб

Връх Вихрен – ако изминете целия Джамджиев ръб, ще се изкачите на връх Вихрен. От началото на ръба до върха разстоянието се изминава за около 1 час с бавно предвижване, поради стръмните наклони на ръба. Върха предлага чудни гледки, като той е най-високия връх (2914м) на Пирин планина, а също така и втория най-висок връх в България и третия най-висок връх на целия Балкански полуостров.

Заслон Казана – заслона представлява малка дървена постройка, която приютява туристи и планинари за кратка почивка или престой през нощта. Той е с размери от около 2 на 3 метра като има прозорец и врата, която се затваря за да предотврати влизането на студа. Побира между 2 и 4 човека. Постройката се намира на 2445м. До него се стиа като от началото на Джамджиевия ръб по червената маркировка, продължите вместо по самия ръб, следите маркировката която постепенно ви отвежда надясно в посока запад. Той се намира на няколкостотинметра от началото на ръба в подножието на връх Вихрен от неговата северна страна.

Връх Кутело – втория по височина връх в цял Пирин (2908м) се намира много близо до Джамджиев ръб. От началото на ръба може да продължите по червената маркировка в посока запад, която минава през заслон Казана, след което имате пътечка и до самия връх, който се намира в посока север точно до заслона. До него се стига за около 1.5-2 часа от началото на Джамджиевия ръб.