Меню

Трудност:Ниска
Близо до:Асеновград
Координати:41.980320304009915, 24.897687257617555

Северните Родопи са пълни с красиви местенца. Там може да намерите различни върхове, панорамни площадки, водопади, чудна растителност и животински свят и спокойствие и сянка през топлите дни.

Планината често се посещава, като туристите избират най-различни места, като параклиси, върхове, хижи и много други. Асеновград се намира точно в началото на Родопите, като на юг от него има много красиви места за екотуризъм.

Връх Свети Илия е отлична идея за кратка разходка сред Родопите. Ако сте в областта на Асеновград може да се качите по пътечка, по билото на планината до върха. Маршрутът е стръмен на места, но не е дълъг, отнема около 1.5-2 часа. Върхът се намира на югоизток от Асеновград и е висок 762 метра, като от него може да видите красиви гледки над околията, големи части от Родопите и също така има много красива растителност и параклис.

Маршрут

Маршрут от Асеновград до връх Свети Илия

Покажи маршрута Маршрутът за изкачването на връх Свети Илия започва от югоизточните части на Асеновград. Там трябва да хванете в посока улица Горна Вода и точно на нея и улица Черни връх има Детска градина. Там може да оставите автомобила си и да продължите на юг (нагоре към планината) по удобна пътечка, която започва точно отстрани на детската градина. Пътечката криволичи измежду храсти и след 5 минути ще излезете на малък язовир – Асеница. Там трябва да продължите отдясно на язовира (южната му част). Пътечката ще продължи на изток, след което ще направи десен завой на юг. След няколко минути ще прекосите и черен планински път, като продължавате в същата посока, има удобна пътечка, която се движи измежду растенията. След още 10-ина минути ще излезете и на малко било, където се откриват панорамни гледки над Асеновград. От там продължавате в същата посока нагоре, след малко ще достигнете и пейка и след това няколко табели, с надпис Свети Илия. От там трябва да продължите вдясно по жълтата маркировка, табелата пише – Св. Илия по билото.

Има няколко малки завоичета и след около 20 минути по същата пътечка ще излезете на открито местенце. Там имате избор вдясно или ляво. Вдясно ще излезете на друг красив връх – връх Анатема, а вляво е пътя към връх Свети Илия. Поемете наляво, от там изкачването почти приключва и продължавате само по билото по удобна пътечка, където няма къде да сбъркате. Продължавате в посока югоизток и след около 30-40 минути ще видите пред вас и красивия параклис и чудния връх. Там има посадени цветя, поставени пейки, голям метален кръст и е отлично местенце за кратка разходка в планината. Не препоръчваме изкачването с деца, тъй като на места пътеката е доста стръмна (частта преди връх Анатема).

Разстоянието от началото на маршрута до самия връх е около 3.5 километра, но има и близо 460 метра денивелация. Изкачването се изминава за около 1.5-2 часа с нормално темпо.

Още за връх Свети Илия

Върхът се намира в северните Родопи, като на него има построен много красив Параклис, който е със същото име. Там има поставен голям метален кръст, българското знаме, няколко пейки и посадени много цветя. Ако отидете там през късна пролет или лятото и дори есен, може да се налюбувате на уникални гледки. До него се стига за около 2 часа, като пътя е стръмен до малко след средата, за това не препоръчваме да вземате деца. От върха може да видите долините и части от Родопите, а малко преди него по самото било може да видите и дори Асеновград и Пловдив от далече.

Забележителности близо до връх Свети Илия

Връх Анатема – Върхът е висок 660 метра и се намира на билото по пътя към връх Свети Илия. Той се намира на около 1.8 километра северозападно от връх Свети Илия. Още при самото изкачване, когато достигнете билото и има разделение на пътя вляво или вдясно, ако завиете вдясно може да се качите за няколко минути до върха, той предлага също уникални гледки и е отлична идея за посещение през топлите сезони.

Връх Кутра – Върхът е висок 503 метра и има поставен метален кръст. Намира се на югозапад от Асеновград, като маршрута до него се изминава за около 1 час. Пътя започва от края на улица Захарий Зограф, която е близо до улица 6-ти Януари(главния път към Смолян). От там продължавате на запад по широк планински път, като след 5-10 минути ще видите завой вляво, където има пътечка, следвате я и тя ще ви отведе до върха.

Асенова крепост – Крепостта е много красива и пълна с история. Тя се намира на юг от Асеновград, като предлага много красиви гледки. До нея може да стигнете с автомобил по удобен асфалтов път. До нея се достига като от Асеновград тръгнете по посока Смолян, по улица 6-ти януари, малко след края на града вдясно се повява друга улица, като трябва да тръгнете по нея, а след около 5-10 минути ще ви отведе и на крепостта, до която има и паркинг, трябва да заплатите входа и може да разгледате уникалната история и постройки там.