Меню

Връх Костенурката

Следваща
Предишна
Гледка към връх Костенурката от изток
Гледка на запад от връх Костенурката
Време:8 часа
Трудност:Средна
Близо до:Калофер
Координати:42.71962609586111, 24.846635625125007

Билото на Стара Планина предлага уникални гледки. На него има много върхове и красиви местенца с панорамни гледки към южна и северна България. Ако искате да направите един по-дълъг преход в Стара Планина, може да се разходите до връх Костенурката.

Върха е висок 2034 метра и се намира в централна Стара Планина на билото на планината, между върховете Жълтец на изток и Голям Кръстец на север.

Върха предлага красиви гледки, като до него има три основни маршрута – от изток през връх Ботев, от север през хижа Плевен и от югозапад през хижа Васил Левски.

Маршрут

Маршрут от местност Паниците до връх Костенурката

От местност Паниците до връх Костенурката

Покажи маршрута Един от най-дългите маршрути до връх Костенурката започва от местност Паниците, преминава през хижа Рай и през връх Ботев а след това по билото на стара планина и достига до връх Костенурката.

За да стигнете до местност Паниците, може да я въведете в навигацията на Google, а ако искате ориентир – отивате в град Калофер, там може давидите табелки с надпис паниците, или да тръгнете по улица Севлиевска в посока север или по улица Юмрук Чал, отново в поска север нагоре към планината.

След около 5 км след края на града ще стигнете и до местността, до нея се стига по асфалтов път, като няколкодесеткиметра преди нея има ляв завои надолу към широка поляна, където може да оставите колата си, а пред нея ще видите и мост.

След като оставите колата си трябва да продължите през моста, от там надясно, успоредно на реката, като от лявата ви страна ще видите постройки, след последната постройка трябва да минете в дясно и веднага в ляво зад нея ще видите тясна и стръмна пътечка, вие трябва да тръгнете по нея, маркировката е жълто и синьо. Ще изкачите няколко баира, а след около 20-30 минути ще стигнете и до дървена табела на която пише Национален Парк Централен Балкан. След нея продължавате да следите синята маркировка, която ще ви отведе в посока север нагоре към планината. След около 1 час ходене ще стигнете и до гориста местност, като пътеката преминава през нея и се изкачва близо до връх Малък Райски Купен. След като се изкачите през гората, ще видите по-широки полянки и след няколко минути по синята маркировка ще стигнете до хижа Рай.

От местност Паниците до хижа Рай разстоянието е около 9км, като имате да изкачите около 870м денивелация. Разстоянието се изминава за между 2.5 и 3.5 часа.

След това трябва да продължите в посока северозапад по синя маркировка и след около 10-15 минути тя ще се раздели на синя и зелена, зелената продължава надясно в посока север към планината, а синята продължава направо в посока запад. Вие трябва да продължите по зелената маркировка, като тя ще ви отведе до връх Бтоев, през Тарзановата пътека, която е стръмен участък обособен с метални въжета и колове. След около 1 час ще сте и в подножието на връх Ботев от там продължавате в посока север по маркирната пътека и ще се изкачите на върха.

От връх Ботев, трябва да продължите на запад по червено-бялата маркировка, пътеката се движи по билото на планината. Постепенно ще преминете през малка постройка – заслон Ботев, а след нея идва леко изкачване към връх Безименен, след него е връх Млечен Чал, след това връх Жълтец и след още няколкостотинметра ще стигнете и до връх Костенурката. Върха се намира леко в ляво от самата пътека, като е стръмен и труднодостъпен. Отгоре има поставен и дървен кол.

Общото Разстояние от местност Паниците до връх Костенурката е около 20км и над 1700 метра денивелация. Разстоянието се изминава за между 7 и 10 часа.

От хижа Плевен до връх Костенурката

За да стигнете до началната точка – Хижа Плевен, трябва да отидете до град Априлци, и от там да тръгнете в посока юж и да достигнете до ВЕЦ Видима. До там се стига по добър асфалтов път. Там трябва да оставите колта си, след което да прекосите мостчето и да тръгнете по зелената маркировка, като след около 300 метра тя се разделя и вие трябва да хванете надясно в посока северозапад. От там имате малко над 1 час катерене и ще стигнете до хижа Плевен.

От хижата има няколко маршрута до връх Костенурката, най-трудния и непрепоръчителен е по зелената маркировка, като постепенно се отклоните надясно в посока юг към връх Млечен чал. Другата възможност е от хижата да продължите по зелената маркировка в посока юг и я следите като така ще се изкачите до заслон Ботев, а от него трябв да поемете в дясно – на запад, по билото и да минете през връх Безименен, връх Млечен Чал и връх Жълтец, като след него се намира и връх Костенурката.

От хижа Плевен имате да изкачите билото което отнема между 2 и 4 часа и след това още около 2 часа до самия връх.

От Карлово през хижа Васил Левски до връх Костенурката

Начална точка на този маршрут е от град Карлово, там трябва да идете до неговата северна част, като търсите улица Бузлуджа, продължавате по нея насевер към планинта, като тя завършва с Т-образно кръстовище. Там някъде може да оставите автомобила си и след което да продължите надясно на кръстовището, след което веднага в ляво нагоре в посока север. Малко след това ще видите пътека и синя маркировка, по кяото трябва да вървите. След около 20-ина минути ще стигнете до широко местенце, където има дърво и поставени табелки на него с цветовете на маркировките и времето до местата. Там ще видите че посоката за хижа Васил Левски е на север по синя маркировка, като се стига за около 4 часа до нея. Продължавате по пътеката и маркировката и постепенно ще стигнете до хижа Хубавец, след това продължавате по синята маркировка и ще стигнете до хижа Балкански рози. След още около 1 час по същата маркировка ще стигнете и до хижа Васил Левски.

От хижа Васил Левски, трябва да продължите в посока северозапад по синя маркировка, която преминава през Овчарника (това място често има много кучета, за това внимавайте и не ходете сами!).

След Овчарника продължавате по синята маркировка на северозапад, като след 20-ина минути маркировката ще се раздели, направо продължава синята маркировка, а надясно в посока север се появява зелена маркировка. Вие трябва да продължите по зелената маркировка, която ще ви отведе северно от връх Костенурката на седловината между връх Голям Кръстец и връх Костенурката. От там имате 10-20 минути по червена маркировка в посока югоизток и ще стигнете до връх Костенурката.

Още за връх Костенурката

Върха се намира в централна Стара Планина, на билото на планината по маршрут Ком-Емине (най-дългия туристически маршрут в България).

Върха има интересна форма, която наподобява Костенурка гледам от юг, от където идва и неговото име.

От върха се виждат много красиви гледки към съседните върхове – връх Голям Кръстец, връх Малък Кръстец, връх Голям Купен, връх Жълтец и много други.

Други забележителности близки до връх Костенурката

Връх Жълтец – връх Жълтец се намира на около 1.7км източно от връх Костенурката на главно Планинско било. До него се стига за около 1 час по червено-бялата маркировка, като тръгнете в посока изток. От връх Жълтец също има много красиви панорамни гледки, той е полегат връх и е отлична идея за разходка.

Връх Голям Кръстец – връх Голям Кръстец се намира на северозапад от връх Костенурката. Той е стръмен връх със форма наподобяваща пирамида. До него се стига като от връх Костенурката продължите по билото в посока северозапад по червено-бялата маркировка. Върха се намира на около 1.5 км, като това разстояние се изминава за около 30-40 минути. Пътеката ви води близо до върха, но самия връх се изкачва трудно, тъй като е доста стръмен. От него също има много красиви гледки към съседните върхове.

Връх Млечен чал – връх Млечния чал се намира на изток от връх Костенурката. Той също се намира на главното било, като до него се стига, като поемете на изток по червено-бялата маркировка, изкачите връх Жълтец и продължите на изток. Ще разпознаете върха по това че той има метални въжета и колове на неговата северна страна. Разстоянието до върха е около 2.8км, като то се изминава за около 1-1.5 часа.