Меню

Трудност:Средна
Близо до:Калофер
Координати:42.70393401784444, 25.04933235697305

Водопад Бабско пръскало е висок водопад, намиращ се в Национален парк Централен Балкан. Той се намира близо до хижа Русалка и също така близо до друг голям водопад – Кадемлийско пръскало.

Намира се на река Бабска, която е приток на река Тъжа, а тя тръгва от седлото между Малък и Голям кадемлия. Едни доста внушителни върхове на триглавия масив в централна Стара Планина.

Маршрут

Маршрут село Тъжа - Бабско пръскало

Покажи маршрута За да достигнете до водопада най-удобна точка за тръгване е Тъжа, близо до град Калофер. Там може да оставите колата си на центъра или в края на населеното място, като поемете посока север. Пътя става за висока кола но е доста разбит и повечето туристи предпочитат да се качат пеша.

Има добре обозначена маркировка и както пътя за джипове така и пътека, която е доста стръмна, но и много по -пряка. Пътя започва в края на селцето, след което се вие няколко километра в планината. Той минава през хижа Русалка и продължава към Кадемлийското пръскало.

Малко след началото на пътя, който е широк достатъчно да мине кола, се прави десен завой и се изкачвате стръмно през гората. Там има табелка и маркировка.Тази пътечка пресича пътя напряко, за да намали разстоянието, но е стръмна и тясна. След приблизително 1.5 часа ще стигнете до хижа Русалка, тя се намира на няколко метра в дясно от широкия път.

От хижа Русалка имате приблизително 3км до водопада. Общото разстояние от Тъжа до водопада е малко над 7км, което отнема над 2 часа пеш, тъй като е с денивелация над 870м. След хижата, продължавате в посока север, като следвате широкия път, и 500-600 метра по-надолу има чупка в дясно, това е тясна и стръмна пътека, която ви води до панорамната площадка до водопада.

Маршрута не е кратък, но е удобен и има доста сенчести места. Важно нещо което трябва да знаете, е – ако използвате GPS да идете на правилното място. Ако следите маркировката имате два варианта да стигнете до водопада – единия е при изкачване да завиете веднага в дясно малко след хижа Русалка, който ще ви отведе до панорамна площадка от югоизточната страна на водопада.

Другия вариант е да продължите нагоре по пътя към планината, след което малко преди разклонението за хижа Триглав да завиете в дясно. Този маршрут ще ви отведе до самия водопад, но няма да успеете да видите нищо от неговите чудни гледки, тъй като ще се намирате над него.

Още за водопад Бабско пръскало

Водопада е много красив, и не е много известен. Той се спуска по река Бабска, и е висок 54 метра.

Водопада е винаги пълноводен, може да се види през всички сезони, но през зимата е най-трудно достижим поради стръмните участъци.

Забележителности близо до Бабско пръскало

Друг чудесен водопад, който се намира много близо до Бабско пръскало е Кадемлийско пръскало. Той се намира само на няколко км по главния път. За да стигнете до него, трябва да се върнете до основния път, преди да свиете надясно през гората. По пътя трябва да извървите няколко км и след около един час, ще видите насреща ви чуден висок водопад, който се намира на метри от пътя. Може да се покатерите нагоре и да се насладите на красотите му.

Може да посетите хижите Русалка, която е по пътя преди Бабско пръскало, а също така и хижа Триглав. Те са чудесни за почивка и хапване. За хижа Русалка, трябва просто да се отбиете няколко метра от пътя, малко преди водопада. А за хижа Триглав, трябва да се върнете на главния път, след което да продължите нагоре към планината, като след няколко км има разклонения, имате избор надясно, напред по пътя или в ляво – трябва да хванете надясно – след няколко минути ще сте на хижа Триглав.